Prima pagină   |   Harta site-ului   |    Flux RSS   |   Abonare la stiri prin email   |   Contacte   |   

   |   Text size:
     Română      English      Русский

 
 
 
 

 


Prima pagină  »  Angajare Asistată  »  Servicii angajare  »  Consiliere pentru carieră
Consiliere pentru carieră
Metode şi Tehnici de căutare a unui loc de muncă

     Reguli pentru un job perfect

    Pasul 1: Găseşte-ţi direcţia

După absolvirea facultăţii, eşti absolut sigur de ceea ce vrei să faci, nu? Dacă nu, acum e timpul să determini care-ţi sunt punctele forte şi să identifici ce fel de carieră ţi se potriveşte. Eşti genul de om căruia îi place să fie înconjurat de alte persoane? Sau eşti mai fericit făcând calcule sau creând programe informatice? Trebuie să ai în vedere toate punctele tale forte, punctele slabe, dorinţele, lucrurile care nu-ţi plac şi interesele tale

Atunci când te gândeşti la viitoarea ta carieră. Citeşte despre tipurile de slujbe care te interesează şi vorbeşte cu cei care au slujbe care ţi se par interesante. Concentrează-te pe funcţii şi domenii care se potrivesc intereselor şi calităţilor tale, dar mai ales pe ceea ce ţi-ar place cel mai mult să faci în viaţă.

    Pasul 2: Cercetează

E vital să cunoşti cât de multe poţi despre companiile care te interesează şi să iei în considerare toate opţiunile. Trebuie să fii receptiv la oportunităţile oferite de companiile şi industriile la care nu te-ai mai gândit pană atunci. Odată ce ai identificat companiile ţintă, accesează paginilor web ale acestor companii, citeşte ştiri şi vorbeşte cu angajaţi actuali pentru a afla cât de mult posibil. Nu uita să analizezi şi stabilitatea companiei. Va exista compania şi pe termen lung?

    Pasul 3: Adună-ţi uneltele

E important să ai uneltele potrivite pentru orice sarcină. Uneltele necesare căutării unei slujbe sunt un CV, o scrisoare de intenţie şi un portofoliu al muncii tale. Alocă timp pentru crearea unui CV şi a unei scrisori de intenţie care să transmită punctele tale forte şi experienţa ta. Acestea sunt câteva sfaturi de ţinut minte:

-----1. Gândeşte-te la tipul de CV de care ai nevoie. Un CV funcţional, care subliniază abilităţile tale în favoarea experienţei, este potrivit celor care caută o slujbă pentru prima dată.

-----2. Concentrează-te pe reuşitele tale mai mult decât pe simplă descriere a experienţei.

-----3. Foloseşte verbe de acţiune în CV şi scrisoarea de intenţie pentru a-ţi descrie experienţa, precum, a iniţia˝, a produce˝, a reuşi˝.

-----4. Dacă nu ai multă experienţă practică, gândeşte-te la slujbele cu normă parţială, activităţile şcolare sau voluntariatele la care ai participat. Evaluează-ţi toată experienţa şi tradu-o în felul în care se aplică la orice loc de muncă pentru care vei aplica.

    Pasul 4: Reţeaua

Una din cele mai importante sarcini în orice căutare de slujbe e crearea de reţele. Profită de orice resurse ai, prieteni care au absolvit înaintea ta şi lucrează deja, prieteni ai părinţilor tăi, foşti profesori şi vecini. Trimite emailuri în care să-ţi întrebi cunoştinţele dacă ştiu pe cineva care te-ar putea ajuta. Dă-ţi CV-ul pe la cunoscuţi şi cere-le să-l dea şi ei mai departe. Sună-ţi cunoscuţii ca să afli dacă ştiu pe cineva care lucrează la o firmă la care eşti interesat să te angajezi.

    Pasul 5: Joacă-ţi rolul

Dacă vrei să te alături lumii profesioniste, trebuie să te porţi şi să arăţi deosebit. Cumpără un costum şi poartă-l la toate interviurile. Asigură-te că adresa ta de e-mail şi mesajul de întâmpinare al mesageriei vocale sunt adecvate. Ar trebui să te comporţi profesionist şi acasă. Fii pregătit pentru un telefon sau un interviu telefonic oricând. Cu cât te comporţi mai mult ca un profesionist, cu atât oamenii te vor considera mai mult un profesionist.

    Pasul 6: Nu renunţa

Lumea reală poate fi o adevărată provocare. Fă-ţi planuri realiste şi admite că, probabil, va trebui să porneşti de jos şi să munceşti pentru a ajunge cât mai sus. Probabil te vei confrunta cu respingeri când vei căuta primul tău loc de muncă, dar toată lumea trece prin asta. Fii pro-activ, persistent şi rămai încrezător că există o slujbă minunată acolo, afară, pentru tine!

* * *

     Unde caut un loc de muncă?

Căutarea şi găsirea unui alt job ţine de fiecare dintre noi şi se bazează pe mai mulţi factori printre care: motivaţia pe care o avem, perseverenta cu care căutăm şi aplicăm, oportunităţile din piaţă, deciziile pe care le luăm în funcţie de ofertele primite, etc.
Trebuie să ştim în primul rând unde suntem ca nivel de experienţă profesională în momentul de faţă. În funcţie de acest aspect precum şi în funcţie de motivaţia noastră (tip de job, tip de companie, sector de industrie), ne orientăm către anumite anunţuri sau oportunităţi profesionale.
Oricare ar fi orientarea noastră profesională, atunci când suntem în căutarea unui alt job va trebui să ştim în primul rând cum să căutăm şi unde am putea găsi eventuale oportunităţi de carieră.

O primă sursă o reprezintă portalurile de joburi online (portale din Republica Moldova sau internaţionale).
CV-ul pe care îl ataşăm profilului nostru online pe aceste portaluri, va trebui să fie un CV coerent, simplu şi care să scoată în evidenţă aspectele cele mai relevante care ne reprezintă. 
Prin această sursă ne putem promova, în mod direct, prin aplicarea CV-ului către diverse companii ale căror anunţuri ni se par relevante. De asemenea putem fi identificaţi prin căutare directă de către potenţiali angajatori.

Anunţurile din presa scrisă reprezintă o altă sursă pe care o putem utiliza în căutarea unui job. Urmărirea acestora se face în mod constant. 
Atât în presa scrisă cât şi în presă online găsim de multe ori informaţii utile. Prin urmărirea constantă a presei putem identifica eventuale oportunităţi de carieră – sunt companii care îşi exprima public intenţiile de dezvoltate ale unor departamente.


Portalele de network – şi aici există posibilitatea de a te promova. Prin completarea profilului vei putea fi identificat de către potenţialii angajatori. 
Vei putea de asemenea să te promovezi către persoanele cheie din companii (persoane care se regăsesc ca şi contacte pe respectivul portal). Poţi răspunde la întrebări sau te poţi adăuga în grupurile de profesionişti specifice domeniului tău de interes.


Reţeaua proprie de contacte (foşti colegi, familie, prieteni, cunoştinţe, etc) sunt cei de la care poţi afla informaţii utile despre oportunităţile din companii.

 

     Sunt câteva reguli generale şi aplicabile pentru toate modalităţile expuse anterior pentru toate acestea vei avea nevoie de următoarele:
    Perseverenţa – zilnic apar noi oportunităţi. Din acest motiv trebuie să fim în permanenţă atenţi la tot ceea ce apare

    Constantă în a aplica -  chiar dacă eşti chemat la un interviu sau eşti într-o etapă finală nu ai o garanţie totală asupra faptului că vei obţine acel post

    Optimismul – chiar dacă aplici la mai multe oportunităţi şi constaţi că nu eşti solicitat pentru un interviu trebuie să găseşti motivaţia de a persevera. Cu siguranţă, chiar dacă va dura mai mult, vei putea obţine ceea ce îţi doreşti

    Seriozitatea – dacă ai aplicat este normal să onorezi invitaţiile la interviuri 

    Sinceritatea – în momentul în care ai fost acceptat şi ai luat o decizie va trebui să fii sincer şi să te informezi asupra acestui lucru companiile care te vor solicita în continuare. 

Acest aspect ţine de seriozitatea fiecăruia şi este o carte de vizită. Sinceritatea este apreciată de către angajatori şi îţi poate lăsa o uşă deschisă către o altă oportunitate în viitor.

* * *

     Cum caut un job?

Am primit foarte multe replici de genul: Aplic în fiecare zi la 50 de posturi şi totuşi nimeni nu mă sună pentru interviu. De foarte multe ori problema este la cel care aplică, la CV sau la scrisoarea de intenţie. 

Însă, puneţi-vă în pielea celui care recrutează. Acesta primeşte câteva sute de CV-uri şi trebuie să găsească angajatul perfect. Întrebarea este:

     Ce faci tu pentru a fi selectat?

          De ce te-ar alege pe tine?

În cele mai multe cazuri aplicanţii urmează doi paşi simpli:

     (1) selectează Cv-ul şi

          (2) aleg una dintre scrisorile de intenţie care li s-ar potrivi şi apasă send. Nu este tocmai strategia potrivită, fiind una care nu prea îţi asigură şanse pentru a ajunge în faţa angajatorului.

Îţi propun câteva sfaturi, pe care, dacă le vei folosi, probabilitatea să-ţi găseşti jobul dorit va creşte considerabil.

    Sfatul 1 – Aplică numai la joburile pentru care te consideri potrivit/ă
Renunţă la a mai trimite zeci sau sute de CV-uri pe zi. Este posibil ca într-o zi să te cheme cineva. Însă acesta este un demers cantitativ care la capitolul calitate nu-ţi oferă şanse foarte mari. Aplică numai la câteva joburi pe zi (3-4) şi urmează sfaturile de mai jos.


     Sfatul 2 – Citeşte cu atenţie cerinţele şi atribuţiile postului
Cei mai mulţi dintre candidaţi omit această etapă sau trec superficial peste ea. Acesta este momentul în care afli dacă jobul respectiv ţi se potriveşte. Citeşte cerinţele cu atenţie şi analizează dacă îndeplineşti condiţiile minime. Pune-ţi câteva întrebări: Vreau acest job? Sunt potrivit/ă pentru el? Sunt calificat/ă pentru el? Dă-ţi aceste răspunsuri. Dacă răspunsul este negativ mai bine ai căuta alt job. Dacă răspunsul este afirmativ poţi trece la pasul următor.


     Sfatul 3 – Caută informaţii despre companie
Acest caz este valabil în situaţia în care este publicat şi numele angajatorului. Companiile serioase de obicei publică şi numele lor. Astfel, fă un scurt research şi află mai multe despre companie: domeniu de activitate, puncte de lucru, cifră de afaceri, valori ale companiei, etc. Află cât de multe lucruri sunt posibile. Asupra acestei etape trebuie să zăboveşti măcar câteva minute. Aceste informaţii sunt esenţiale şi îţi vor servi în paşii următori.

 

În evaluarea unor oferte de lucru, sunt câteva elemente foarte importante ce trebuie luate în considerare.

     1. Cum arată jobul pe care il doreşti?

Când începi căutarea printre ofertele de joburi este bine să ai clar conturat tipul de job vizat. Ia în considerare următorii factori:

     1. tipul de job, domeniul preferat, firma ideală;

     2. progresul pe care il poţi face în carieră prin promovare în alte joburi de la aceeaşi firmă, condiţii de muncă, dezvoltare profesională;

     3. beneficiile jobului, bonusurile, salariul;

     4. cultura organizaţională a firmei, perioada de concediu, deplasările în interes de serviciu;

     5. amplasamentul companiei.

Dacă ai primit două oferte de joburi, scrie pe o foaie avantajele şi dezavantajele fiecărui job, în funcţie de propriile criterii. Vei fi ghidat către decizia potrivită.

    2. Cât de aproape este oferta / slujba de carieră care ţi-o doreşti?

Gândeşte-te la perioada în care ai început căutarea. Ce a fost important pentru tine? Ce factori legaţi de slujbă, colectiv ai avea în minte? Cum este poziţia oferită relativ la factorii de mai sus? Mai jos sunt listaţi alţi factori importanţi ce ar trebui să fie luaţi în calcul în decizia pe care trebuie să o iei. Unii ar putea fi mai importanţi decât alţii. In plus, mai pot exista şi alţi factori personali care nu fac parte din această listă şi care au un rol major în decizia ta.

    3. Mai ai  nevoie de informaţii adiţionale în legătură cu oferta sau legat de ea?

Nu e deloc neobişnuit să-ţi dai seama, în timp ce încerci să iei o decizie, că ai mai avea întrebări de pus, că-ţi lipseşte ceva informaţie sau chiar că ai vrea să ştii mai multe despre colectiv sau firmă. Dacă este în această situaţie – OPREŞTE-TE! Contactează persoana / persoanele cu care ai avut interviul şi încearcă să afli de la ele ce nu ţi-e clar. O altă variantă ar fi să afli că printre angajaţii companiei nu sunt cumva şi absolvenţi ai Universităţilor cu care ai putea poate avea o conversaţie mai deschisă şi mai puţin stresantă. În cazul în care ai dori să ştii cum ar arăta o zi de lucru în poziţia oferită – nu te sfii! Discută cu angajatorul (mai ales dacă e pe plan local) şi vezi dacă ai putea petrece o după-amiază, poate pe langă un angajat mai începător pe care să-l observi. Dacă ai şi alte neclarităţi legate de decizia ta, ar trebui să ai o conversaţie deschisă cu unul dintre consultanţii biroului nostru.

    4. Este altceva ce ai vrea să negociezi care te-ar putea aduce mai aproape de ţelul tău?

Poate lucrurile care te îngrijorează în ceea ce priveşte ofertă pot fi schimbate. Dacă postul pare ideal, cu excepţia locaţiei, poţi să ai o conversaţie cu angajatorul pe această temă. Uneori, data la care începi e nenegociabilă din cauza training-ului, dar nu e intotdeauna aşa.

    5. Cere timp pentru a te decide

Ai fost sunat în aceeaşi zi de două firme care te-au anunţat că ai obţinut acel job pentru care ai participat la interviu. Ai nevoie de puţin timp pentru a şti care dintre ofertele de joburi ţi se potriveşte. Te poţi orienta după două abordări:

          + ceri un răgaz de două zile pentru a te consulta cu familia în ceea ce priveşte schimbarea de job;

          + soliciţi o întalnire cu managerul de departament pentru o mai bună cunoaştere a cerinţelor jobului.

    6. Învaţă să spui „Nu”

Ai acceptat deja una dintre ofertele de joburi. Este momentul să refuzi celelalte firme la ale căror interviuri de angajare ai fost. Diplomaţia cu care vei face acest lucru iţi va lăsa o uşî deschisă. Încearcă un astfel de discurs: “Apreciez oferta de muncă a firmei dumneavoastră şi, deşi am primit un alt job care se potriveste mai bine ţelurilor mele din prezent, vreau să vă spun că sunt cu adevărat impresionat de oamenii din companie pe care am avut ocazia să ii întalnesc.”

Ai nevoie de curaj şi de o bună cunoaştere a propriilor interese pentru a alege dintre multiplele oferte de joburi. Ia în considerare toate aspectele postului, consultă-te cu familia sau prietenii şi urmăreşte în continuare sugestiile noastre pentru a fi cât mai aproape de jobul dorit.

    7. Factorii importanţi ce trebuie luaţi în considerare:

  • natura muncii
  • colectivul
  • nivelul de autonomie
  • naveta
  • salariul
  • mentorat
  • stilul de viaţă al angajaţilor
  • stabilitatea organizaţiei
  • calitatea managementului
  • suportul acordat în cazul în care vrei să continui cu studiile postuniversitare
  • nivelul de responsabilitate
  • locaţia
  • orele de lucru
  • beneficii
  • varietatea în muncă
  • stabilitatea industriei respective
  • oportunităţi de avansare
  • oportunităţi de training
  • oportunităţi de a învăţa şi creşte / avansa în companie
  • experienţa dobândită dacă se poate transfera
  • prestigiul slujbei sau al organizaţiei .

-----------------

Bibliografie

Iniţiere în alegerea carierei profesionale, Editura Universității „AUREL VLAICU”, Arad, 2010

Surse Web                                         

http://www.ejobs.ro (Jan. 2012)

http://www.recrutam.ro (Jan. 2012)

 

 

 


Accesări: 10608

Consiliere pentru carieră

- Întrebări la care trebuie să răspundă CV-ul tău; - Model de CV; - 5 mituri despre scrierea unui CV; - 9 lucruri pe care să nu le scrii în CV; - 10 motive pentru care nu eşti chemat la interviuri. Citeşte mai mult...
O scrisoare de intenţie nu trebuie să lipsească în momentul în care trimiteţi un CV pentru un potenţial angajator. - Profită de orice şansă în momentul în care vrei să aplici la un job. - Cum se face o scrisoare de intenţie? - Planul unei scrisori de intenţie reuşite; - Scrisoarea de intenție: sfaturi cheie; - Model - Scrisoare de intenție. Citeşte mai mult...
Interviul de angajare - un adevarat test de capacitate pentru tinerii cu dizabilităţi fizice … Interviul de angajare poate fi comparat cu un test de capacitate. .. Pentru majoritatea persoanelor această etapă în căutarea unui loc de muncă este dificilă, iar pentru o persoană cu nevoi speciale acest test poate fi de cîteva ori mai anevoios si mai emoţionant. Interviul seamănă mult cu o afacere - în care angajatorul îşi alege persoana potrivită pentru a rezolva sarcinile sale, iar aplicantul este acel individ cu sau fără dizabilităţi care încearcă să-şi vîndă cît mai avantajos serviciile prin abilităţii, deprinderile şi cunoştinţele ce le posedă. Citeşte mai mult...
Orientarea vocaţională şi determinarea profesională pentru tineri! Fiecare om îşi înţelege cel mai bine propria existenţă. Pe parcursul vieţii, evenimentele cu care ne confruntăm ne pun în situaţia de „a alege”, de cele mai multe ori, dintre mai multe alternative. În timp, se formează „capacitatea de a lua decizii”, trăsătură care defineşte personalitatea. Bazele formării personalităţii se pun în perioada adolescenţei, etapă de viaţă când are loc o intensă dezvoltare pe mai multe planuri (fizic, intelectual, socio-afectiv), care va duce la conturarea identităţii de sine. Citeşte mai mult...

SUPORT IN ANGAJARE

 

HARTA ACCESIBILITĂȚII

 

CONTĂM PE SPRIJINUL ȘI IMPLICAREA DVS.

Crearea acestei rubrici are drept scop facilitarea angajării în câmpul muncii a persoanelor

cu dizabilități precum și recrutarea acestora de către potențialii angajatori.

Harta conține informații despre clădirile accesibile și neaccesibile din Republica Moldova. Pentru a afla mai multă informație, accesați rubrica Despre. Harta este modificată prin introducerea informației noi colectate de la cetățeni. Contăm pe implicarea DVS! Persoanele care primesc suport din partea Asociației nu achită pentru serviciile prestate. Deseori nu avem resursele financiare necesare penru a acoperi numărul mare de persoane care ni se adresează.
Citeşte mai mult... Citeşte mai mult... Citeşte mai mult...

 


Aceast web site a fost renovat grație suportului financiar acordat din partea Reprezentanței IM Swedish Development Partner, cu fonduri de la Sida și SMC (Consiliul Misiunii Suedeze).
IM/Sida/SMC nu împărtășește neapărat punctele de vedere și opiniile prezentate aici. Responsabilitatea aparține exclusiv autorilor.

© 2020 Asociația "MOTIVAȚIE" din Moldova   | Politica utilizare cookie și confidențialitate |  Site elaborat de WebDesign.MD
Total vizitatori unici: 663874 | Total ieri: 399 | Total azi: 399
PAGINA ÎN SUS