Determinare profesională
Orientarea vocaţională şi determinarea profesională pentru tineri!
„Îndrăzneşte să devii ceea ce eşti. Există posibilităţi minunate în fiecare fiinţă. Convinge-te de forţa ta. Să ştii să spui mereu fără încetare: ”Nu depinde decât de mine!”
Andre Gide
Fiecare om îşi înţelege cel mai bine propria existenţă. Pe parcursul vieţii, evenimentele cu care ne confruntăm ne pun în situaţia de „a alege”, de cele mai multe ori, dintre mai multe alternative. În timp, se formează „capacitatea de a lua decizii”, trăsătură care defineşte personalitatea. Bazele formării personalităţii se pun în perioada adolescenţei, etapă de viaţă când are loc o intensă dezvoltare pe mai multe planuri (fizic, intelectual, socio-afectiv), care va duce la conturarea identităţii de sine.
O componentă a identităţii de sine este identitatea vocaţională care presupune alegerea, opţiunea, decizia privind parcursul educaţional şi profesional. Persoana ajunge să planifice şi să acţioneze astfel încât să meargă înainte în propria sa viaţă.
Rolul orientării şcolare şi profesionale / vocaţionale constă în a facilita procesul de identificare, atât din punctul de vedere al societăţii cât şi cel al tânărului. Deşi în limbajul curent noţiunea de carieră este bine înţeleasă, nu dispunem de o definiţie unanim acceptată.După unii autori, noţiunea de carieră este sinonimă celei de profesie sau ocupaţie, după alţi autori, aceasta are şi alte înţelesuri cum ar fi: timpul cât o anumită persoană îşi desfăşoară activitatea într-un anumit domeniu; poziţia în societate, dar mai ales etapă, treaptă în ierarhia socială sau profesională.
Cariera este deci cadrul dinamic în care o persoană îşi trăieşte viaţa profesională, o mişcare de-a lungul unui drum în timp. Pentru că parcurgerea acestui drum necesită anumite cunoştinţe şi competenţe, putem concluziona că prin carieră profesională se înţelege o succesiune evolutivă de activităţi profesionale şi poziţii ocupate într-o organizaţie, pe care le atinge o persoană, ca şi aptitudinile, cunoştinţele, abilităţile şi competenţele dezvoltate de-a lungul timpului.
Există mai multe forme prin care tinerii pot face opţiunile lor cu privire la carieră:
Există forme de opţiuni profesionale superficiale, legate de atracţii spontane şi întreţinute de interesele neconsolidate prin cunoştinţe satisfăcătoare la unii tineri. În opţiunea lor sunt prea multe elemente construite întâmplător, prea multă incompatibilitate între imaginea lor cu privire la o profesie şi caracteristicile ei reale.
Există şi opţiuni ce se realizează pe o dominantă afectivă. Astfel de opţiuni se exprimă în cazul tinerilor care doresc foarte mult să devină profesionişti într-o direcție dată, dar nu ştiu ce să facă, nu posedă cunoştinţe satisfăcătoare, solide, teoretice şi practice. Aceştia au de obicei eşecuri mari la început, eşecuri ce odată traversate creează profesionişti de înaltă clasă, îndrăgostiţi de profesia lor.
O altă categorie de opţiuni poate fi dominată de interese, cunoştinţe teoretice şi curiozitate, fără o antrenare afectivă prea profundă. Aceşti tineri pot avea succese la început, reuşesc să depăşească examene, concursuri şi testele implicate la o profesiune, dar aceasta nu are pentru ei rezonanţe interioare prea mari şi profesiunea începe să pară plictisitoare şi greu de exercitat din cauza acestei distanţe afective faţă de ea.
Există şi cazuri în care tinerii nu pot să facă o opţiune, sau în care schimbă mereu opţiunea. Nu trebuie neglijate nici cazurile în care există o nepotrivire temperamentală la profesiune, sau dorinţa ce implică ideea de câştig material drept criteriu fundamental ori alte oportunităţi. Se creează o foarte variată tipologie a opţiunilor şcolare şi profesionale şi a identificării pe acest plan a vieţii sociale. ( Şchiopu, U., Verza, E., 1995).
Totuşi cea mai recomandată metodă de a face alegerea cu privire la cursul profesional: studii, profesie, loc de muncă este de a face o analiză detaliată a mai multor factori ce pot influenţa.
Factorii care influenţează luarea deciziei privind cariera.
În alegerea şcolară şi profesională persoana ia în considerare o multitudine de factori posibili interni şi externi care îi pot afecta reuşita. El alege acele studii şi profesiuni despre care crede că îi vor asigura în cel mai mare grad succesul şi îi vor produce cele mai mari satisfacţii.
Procesul de consiliere privind cariera facilitează dezvoltarea personală pentru luarea unor decizii, în concordanţă cu cerinţele personale şi realităţile sociale.
Etape în luarea deciziei cu privire la cariera:
1. Determinarea alternativelor
- Cine sunt eu?
- Unde sunt acum?
- Unde vreau să ajung?
- Care sunt resursele mele actuale (calităţi, cunoştinţe, abilităţi) pe care mă pot baza?
2. Explorarea alternativelor
- Care sunt posibilele căi de acţiune? Câte alternative sunt?
- Ce voi găsi la capătul drumului?
- Cât/ce mă costă (timp, efort) să pun în aplicare aceste alternative?
- De ce cunoştinţe şi abilităţi voi avea nevoie?
- Care sunt dificultăţile pe care le voi întâmpina?
- Cine mă susţine?
- Care e calea optimă pentru mine?
3. Luarea deciziei şi întocmirea planului de acţiune
- Care este obiectivul meu?
- Ce pot să fac pentru a-mi atinge obiectivul?
- De ce am nevoie?
- Ce dificultăţi anticipez?
- Ce pot să fac pentru a le preveni sau minimiza?
- Care sunt paşii concreţi pe care îi am de parcurs?
- Ce voi face dacă planul va eşua?
Informaţie preluată din Ghidul carierei mele şi “Managementul Carierei”, autor: Lector dr. Alexandra Silvaş