Cum educația sexuală sprijină adolescenții cu și fără dizabilități în construirea unor relații sănătoase și sigure

logo_SDC_2025_(2)

De ce adolescenții au nevoie de educația sexuală comprehensivă? Pentru a înțelege mai bine emoțiile, schimbările din corpul lor, cunoașterea limitelor sale și altor persoane și principiile de bază ale consimțământului. Doar în așa mod ei vor fi pregătiți pentru un viitor sigur în care deciziile luate vor fi bine informate și responsabile. Aceste cunoștințe le vor ajuta să recunoască preventiv primele semne de abuz, cum trebuie să arate relațiile armonioase de cuplu, cum să se protejeze corect, ca să reducă riscul apariției bolilor cu transmitere sexuală sau cum să planifice o sarcină. Indiferent de provocările pe care le întâmpină, fiecare adolescent are nevoie de acces la informații corecte și complete despre sexualitate. În acest sens tinerii cu dizabilități nu sunt o excepție.

În cadrul proiectului „Toți diferiți, dar egali în drepturi" echipa Asociației „MOTIVAȚIE” din Moldova a organizat o serie de instruiri la temă cu tinerii din instituțiile școlare incluzive din mai multe raioane. Printre ele s-a regăsit un gimnaziu din s. Obreja Veche, r. Fălești.  Astfel, cei 34 de elevi au înțeles că tinerii cu dizabilități nu trebuie să fie priviți din prisma limitărilor pe care le au, dar ca ființe care au dreptul la o viață sexuală armonioasă atunci când vor ajunge la maturitate.

Într-o atmosferă caldă și prietenoasă, într-un limbaj accesibil tinerilor, elevii au făcut cunoștință cu noțiunea de „dizabilitate”, axată pe experiența de lucru bogată a Asociației MOTIVAȚIE în domeniul incluziunii persoanelor cu dizabilități la studii și în câmpul muncii. Prin intermediul discuțiilor și exercițiilor practice, cartonașe interactive, spoturi video și jocuri de rol, elevii s-au transpus pentru o perioadă scurtă în pielea persoanelor cu diferite necesități, descoperind care sunt provocările pe care le întâmpină în viața de zi cu zi, inclusiv în procesul de integrare la studii.

În urma discuțiilor cu expertele MOTIVAȚIEI, o lecție valoroasă pentru participanți a fost înțelegerea faptului că persoanele cu dizabilități nu au nevoie de milă, ci de respect și o abordare de la egal la egal. Această experiență a facilitat nu doar înțelegerea lor mai bună a dizabilității, dar și faptul că până să ofere ajutor, ei ar trebui să întrebe persoanele cu dizabilități dacă au nevoie de suport și cum anume să-i ajute. Totodată, elevii au înțeles că colegii săi cu dizabilități au aceleași modificări corporale ca și ei, au aceleași sentimente și emoții. De asemenea, ei au conștientizat faptul că colegii săi cu nevoi speciale se pot bucura de aceleași drepturi, de prietenie, dragoste și familie, fapt care va contribui pe viitor la consolidarea relațiilor colegiale și la acceptarea elevilor cu dizabilități în școli. O parte din elevi au remarcat în timpul activității: „Informația primită pentru mine a fost foarte utilă, deoarece am înțeles că oamenii cu dizabilități sunt ca și noi și trebuie să ne comportăm cu ei firesc".

Până în prezent, în cadrul proiectului „Toți diferiți, dar egali în drepturi" 269 elevi din cadrul instituțiilor incluzive din raioanele Căușeni, Fălești, Leova, Șoldănești și Chișinău au participat la sesiuni de informare similare.

Acest proiect „Toți diferiți, dar egali în drepturi" a fost realizat cu sprijinul Guvernului Elveției. Conținutul acestuia nu reflectă neapărat punctul de vedere al donatorului.

instruire_obreja

Distribuie