Povestea unui tată din Moldova, care are un copil cu autism
În lunile septembrie și octombrie, echipa Asociației „MOTIVAŢIE” din Moldova a încurajat mai mulți membri ai familiilor din Chișinău și Fălești, ce educă adolescenți cu dizabilități, să abordeze cu ei tema vieții private. Sesiunea de informare s-a desfășurat în cadrul „Programului de educație comprehensivă în afara școlii privind sănătatea reproductivă a adolescenților și tinerilor”.
Oleg Curti este originar din r. Rezina, s. Ciorna. El se ocupă cu reparația tehnicii de uz casnic. Oleg este tatăl unui copil cu autism pentru care este asistent personal. Bărbatul a fost prezent în cadrul uneia din instruiri, organizate la Chișinău. Acesta a menționat că s-a regăsit în istoriile și provocările altor părinți, care au fost pentru el o sursă importantă de informare și motivație. În cadrul sesiunii de instruire, părinții au fost informați despre dreptul persoanelor cu dizabilități la viața privată și de familie, despre respectarea spațiului personal și nevoile sexuale de bază ale acestora. Schimbul de experiență dintre părinți, prin discutarea diferitor situații din viață legate de comunicarea lor cu adolescenții cu dizabilități, le-a ajutat să depășească anumite frici privind cum să le explice corect adolescenților cu dizabilități pe înțelesul lor despre sănătatea sexual-reproductivă, cum să-i învețe să-și cunoască și să-și impună propriile limite.
Cum vi s-a părut instruirea pentru părinți, organizată de MOTIVAȚIE?
Mi-a fost foarte interesant să aflu istoriile altor părinți și ce pași au urmat aceștia după ce copilul lor a absolvit școala și a început să-i adreseze întrebări mai delicate, legate de dezvoltarea propriului corp, interacțiunea cu semenii și prima dragoste. Informațiile pe care le-am aflat de la alți părinți în cadrul activității din Chișinău mă vor ajuta să discut cu Sandu mai deschis pe înțelesul acestuia, atunci când el va crește mai mare și va manifesta interes pentru sexul opus. Împreună cu soția îl voi încuraja în toate aspectele. Pentru noi ca părinți este foarte important ca copilul nostru să aibă ocupație și socializare, ca să nu degradeze și să crească un om fericit.
Ce ocupații are fiul dvs?
Sandu are 13 ani și frecventează o școală specială din Chișinău. Programul acestei școli este unul adaptat la gradul de înțelegere al elevilor. Atunci când a frecventat Asociația Obștească „SOS Autism”, el a învățat abilitățile de bază de comunicare, pentru a-și satisface necesitățile de bază precum a mânca sau a face baie.
Cum împărțiți împreună cu soția responsabilitățile legate de creșterea și educarea copilului?
La început soția mea se implica mai mult cu fiul, iar eu lucram. Ea a trecut niște cursuri de la „SOS Autism” pentru terapeuții, care se ocupă cu copiii cu autism și a învățat multe în urma comunicării cu alți părinți. Terapia Abba este destul de costisitoare, de aceea cunoașterea ei ca părinte te ajută mult. Soția mea este casnică, are o dizabilitate locomotorie. I s-a agravat starea de sănătate după nașterea copilului. Toate responsabilitățile legate de creșterea și educarea copilului le împărțim împreună cu soția. Provocările pe care le-am depășit pe parcurs ne-au fortificat ca familie. Când se simte mai bine, îl ia pe Sandu de la școală. În caz de necesitate, îl duc și îl iau eu. Soția se implică mai mult de educația lui, iar eu am grijă de dezvoltarea lui fizică și culturală. Merg cu el la cumpărături și plimbare.
Cum comunicați de obicei cu Sandu și îl ajutați să deprindă noi abilități?
Noi ca părinți deja ne-am adaptat și îl înțelegem pe Sandu din priviri, fiindcă petrecem cu el mult timp. E un copil plin de viață, care deseori zâmbește și fredonează melodiile preferate. Chiar dacă pot să mă rețin uneori la muncă, oricum zilnic mergem la scrînciob. Odată lucram acasă la instalarea unei polițe și fiul mă urmărea foarte atent și cu entuziasm cum lucrez cu aparatul de înșurubat. După ce i-am explicat ce fac, a încercat și el să se implice. Ne ajută cu soția și la curățenie, când o facem cu aspiratorul, urmărește atent cum dispare gunoiul. Când soția face pârjoale, pe care le iubește foarte mult, el își afundă mîinuțile ca să frământe și el aluatul.
Ați vorbit cu el și despre dezvoltarea corpului?
Ne străduim ca părinți să discutăm cu Sandu la nivelul de înțelegere al acestuia cum să se comporte în societate, inclusiv cu semenii. Cred că ar fi binevenit să existe în Republica Moldova un ghid pentru părinți, care să-i ajute să le explice copiilor cu autism despre schimbările din corpul acestora. Perfect dacă ar fi și o cărțulie cu imagini simple sau pictograme însoțite cu acțiuni, dedicată copiilor cu autism.
Cum ați aflat pentru prima dată că copilul dvs. are autism?
Soția mea a înțeles că Sandu are autism până a ajunge la medic. Ea s-a informat foarte mult de pe internet. În plus, ea a auzit un interviu la radio cu o altă mamă, care are un adolescent cu autism și deja moral a fost mai pregătită să audă diagnoza.
Care sunt provocările de bază prin care le trece un părinte, care are un copil cu autism?
La început ne-a fost mai greu, până când împreună cu soția am acceptat dizabilitatea copilului și am început să valorificăm abilitățile acestuia. După ce Sandu a trecut un curs de învățare la „SOS Autism” și a deprins mai multe abilități cum să se comporte în familie dar și societate, ne-a fost mai ușor să ne adaptăm ca părinți. Datorită terapiei Aba, pe care a făcut-o la „SOS Autism”, băiatul nostru a început să-și exprime mai ușor necesitățile. Cred că mai ales la prima etapă, părinții care au copii cu dizabilități au nevoie de instruiri în domeniul dizabilității. De asemenea, ei au nevoie de suportul celor apropiați ca să ajungă la acceptare și să nu îi pese ce zice lumea. Te ajută în acest sens foarte mult comunicarea cu alți părinții, când auzi istorii lor reale de viață și ce succese au obținut.
Ce mesaj aveți pentru alți părinți, care au copii cu dizabilități?
Le doresc cât mai repede să ajungă la acceptarea dizabilității copilului său și să nu lase niciodată mâinile jos. Dacă Dumnezeu v-a dăruit așa copil, înseamnă că a avut încredere în voi și că veți reuși. Cred că trebuie să preluăm experiența altor state, care reușesc să integreze persoanele cu dizabilități prin angajare, inclusiv prin angajarea oamenilor cu autism la niște munci simple.
Această activitate a fost realizată de Asociația MOTIVAȚIE din Moldova în cadrul Programului global al Fondului ONU pentru Populație (UNFPA) de educație comprehensivă privind sănătatea reproductivă a adolescenților și tinerilor, implementat cu suportul financiar al Guvernului Norvegiei.